Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
Fen Fakültesi

SWOT Analizi

ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
FEN  FAKÜLTESİ
SWOT ANALİZİ

 Güçlü Yönler

•     Fakültemiz, alanında yetkin ve başarı sahibi olan toplam 84 öğretim üyesi, 20 Araştırma Görevlisi-Öğretim Görevlisi ile eğitim öğretim veren 7 bölümümüz (Biyoloji,Fizik, Kimya, Matematik, Uzay Bilimleri ve Teknolojileri, İstatistik ve Moleküler Biyoloji ve Genetik) ile Üniversitemizin en kalabalık fakültelerinden biridir.
•    Kadrosunda yurt dışı eğitimi almış öğretim üyelerinin yer alması, Fakültemiz eğitim kalitesini arttıran önemli bir unsurdur.
•    Fakültemiz öğretim üyeleri, SCI ve SCI-Expanded gibi etki faktörü yüksek dergilerde yaptıkları yayın ve aldıkları atıflar ile Üniversitemizin en yüksek sırasında yer alırlar.
•    Fakültemiz öğretim üyeleri, kişi başına düşen patent ve yenilikçi üretim bakımından ise yurt çapında üst sıradadırlar.
•    Fakültemiz öğretim üyeleri, DPT, Avrupa Birliği, TUBİTAK ve Üniversitemizin Bilimsel Araştırma Projeleri kapsamında sürdürülen ve tamamlanan projeler bakımından da Üniversitemiz ilk sıralarında yer almaktadır.
•    Fakültemiz öğretim üyeleri nitelikli proje üretme potansiyeline sahip olmaları yanında, öğrencileri projelere dahil ederek öğrencilere bilgi aktarımında önemli bir performansa sahiptirler.
•    Fakültemiz öğretim üyelerinin bağımsız çalışma ofislerine ve  laboratuvar gibi teknik alanlara sahip olması, yine Fakültemizin öğretim üyelerine sağladığı önemli ayrıcalıklarından biridir.
•   Teknik alt yapısı sayesinde Fakültemizin yüksek lisans ve doktora düzeyinde öğretim üyesi yetiştirme başarısı, Üniversitemiz sıralamasında oldukça önemli bir durumdadır.
•     Fakültemiz bünyesinde teknolojik ve bilimsel üretime hazır, toplam 43 laboratuvarın varlığı ise araştırma olanakları konusunda Fakültemizi benzerleri yanında öne çıkaran en önemli unsurlardandır.
•    37'si görsel ve teknik donanıma sahip olmak üzere toplam 41 derslik, 3 bilgisayar laboratuvarı, Fizik, Kimya, Biyoloji, Moleküler Biyoloji ve Genetik bölümlerine ait araştırma ve öğrenci laboratuvarları ve yerleşke dışında Ulupınar Astrofizik Gözlemevi Fakültemizin en önemli eğitim alanları olarak öne çıkar.
•    Ulusal ve uluslararası boyuttaki Sempozyum/Çalıştay/Workshop gibi bilimsel toplantı ve organizasyonların düzenlenmesi konusunda Fakültemiz önemli adımlar atmaktadır.
•   Fakültemiz bölümlerinin Erasmus-Mevlana-Farabi gibi ulusal ya da uluslararası düzeyde öğrenci değişim programlarını aktif olarak kullanmaları, böylece eğitim-öğretim kalite düzeyini arttırma imkanı önemli düzeydedir. Ayrıca Yan Dal ve Çift Ana dal gibi programları aktif şekilde kullanılmasında öğrencilerini teşvik etmektedir.
•    Staj ve Uygulamalı dersler alanında, her yıl çok sayıdaki öğrencisini çeşitli kurum ve kuruluşlarda istihdam ederek, öğrencilerin sigorta prim vb. gerekli yasal düzenlemelerini doğrudan yaparak bunların takibini sürdüren fakültemiz, bu alanda Üniversitemizin en başarılı fakültelerinden biri olarak öne çıkar.
•    Alanında deneyim sahibi tecrübeli İdari Personeli ile Fakültemiz öğrenci ve öğretim üyelerinin işleri doğru, zamanında ve hızlıca çözüme kavuşmaktadır. İdari personel ile öğrenci iletişiminin istenilen düzeyde olması fakültemiz adına önemli bir kazanımdır. Fakülte yönetiminin genç ve dikamik bir kadrodan oluşması.
•    Benzer fakültelerle kıyaslandığında Öğrenci ve personelin kullanımında olan kantin, orta bahçe-avlu ve çay ocağı gibi dinlenme alanlarının Fakültemizdeki yeter sayıdaki varlığı ve kapasiteleri önemlidir.
•    Etkin durumda olan öğrenci toplulukları Fakültemiz öğrencilerinin sosyal gelişimlerini arttırmada önemli bir katma değere sahiptir.
•    Fakültemizin gerek öğrenci gerekse akademik ve idari tüm personel için, ihtiyaçlarını karşılayabilecekleri, istedikleri bilgi-belgeye hızlıca ulaşabilecekleri alanında yetkin kişilerce hazırlanan son derece kullanışlı ve aktif bir web sitesine sahip olması ise artı bir değerdir.
•     Son dönemde meydana gelen pandemi koşullarında ise çabucak kendini yeni eğitim koşullarına adapte eden ve dersleri sürdürme konusunda Uzaktan Eğitim kanallarının hemen hepsini oldukça yüksek bir başarı oranı ile kullanmış olan Fakültemiz birimlerinin bu alanda yüksek verim almış olması da oldukça önemlidir.

 Zayıf Yönler

•    Öğrencilerin yeterince yabancı dil bilmemesi ve bu nedenle Fulbright, Erasmus gibi uluslararası öğrenci değişim programlarına Bölümlerin istenilen seviyede katkı sağlayamaması.
•    Fakültemiz binasının kampüsteki en eski binalardan biri olması nedeniyle tadilat hizmetlerine gereksinimin fazla olması ve sürekli gelişip büyüyen bir Fakülte olmamız sebebiyle her gün alan (ofis, derslik, laboratuvar vb.) ihtiyacımızın artması.
•     Hızla artan öğrenci sayısı ve öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısının yüksek olması.
•    Fakültemizin idari, teknik ve temizlik hizmetlerinin verildiği birimlerindeki personel yetersizliği.
•    Fakültemiz bölümlerinin ilgili alanlarında uluslararası düzeyde işbirliği ve bilimsel projelerin hedeflenen düzeye henüz ulaşılmaması.  
•    Fakültemize katkı düzeyi yüksek disiplinler arası projelere yeterli desteğin sağlanamaması ve bilimsel projelere genç araştırmacıların ya da öğrencilerin istenilen düzeyde dahil edilememesi.
•     Mezun öğrencilerimizle ilişkilerin istenilen seviyede olmaması.
•     Bilimsel ve endüstriyel araştırmaların çoğunlukla pratik hayata geçirilememesi ve ülke ekonomisine katkısının sınırlı olması.
•    Fakültemizce ulusal ve uluslararası bilimsel çalışmalara verilen finansal desteğin istenilen seviyenin altında olması.
•     Fakültemizde bulunan bazı laboratuvarlarının fiziki alt yapı ve donanımsal eksikliklerinin bulunması.
•     Diğer Üniversitelerdeki Fen Fakültelerindeki öğretim üyeleri ve araştırmacılar ile kurulan ilişkilerin istenilen seviyede olmaması.

•     Fakültemiz bünyesindeki bazı bölümlerin öğretim üyesi/elemanı sayısının istenilen seviyenin altında olması.
•     Fakültemiz bünyesinde kariyer geliştirme programlarının uygulanma düzeyinin istenilen seviyenin altında olması.

•    Öncelikli alanlar kapsamında yapılan çalışmaların istenilen seviyenin altında olması.

•    Öğrencilerin staj uygulamalarının beklenen seviyenin altında olması.

•    Öğrencilere sunulan seçmeli ders sayısının zaman zaman istenilen düzeyde olmaması ve fakülte dışı seçmeli ders imkanının bulunmaması.


 

Fırsatlar

•    Fakültemiz İstanbul, İzmir ve Ankara gibi büyük şehirlere görece yakın bir konumda olup, son yıllarda artan ulaşım kolaylıkları sayesinde avantajlı bir durumda olması.
•    Bulunduğu yörenin sosyo-ekonomik şartları göz önüne alındığında, yeniliğe ve gelişime açık, üniversite yaşamını destekleyen olanakları ile gerek öğrenci gerekse öğretim üyeleri için uygun bir yaşam alanında yer alması.
•    Çanakkale TEKNOPARK’ta kurulmuş firmalarla yoğun işbirliği halde olunması
•    Çanakkale’nin son yıllarda Üniversite-Sanayi işbirliğinin artması ve kentteki endüstrinin gelişim içerisinde olması ve dolayısıyla Özel Sektör ile doğrudan ilişki içinde olan bölümler için bunun büyük bir kazanım olması.
•    Ülkemizin en büyük ve en önemli Gözlemevinin Fakültemiz bünyesinde hizmet veriyor olması ve doğrudan bu konu ile ilişkili bölümlerimizin aktif olarak bu konuda önemli çalışmalar gerçekleştiriyor olmaları.  
•     Benzer şekilde son yıllarda hizmete giren ve bölgenin en büyük Araştırma Laboratuvarı olarak kabul edilen ÇOBİLTUM'da bulunan imkanlarla doğrudan bu konu ile ilişkili bölümlerimizin aktif olarak alanlarında önemli çalışmalar gerçekleştiriyor olmaları.
•     Fiziki konum ve teknolojik alt yapı noktasında doğrudan bilgi kaynaklarına erişimin kolay ve rahat olması.
•    Bölgenin en önemli kütüphanesi olarak kabul edilen Üniversitemiz Merkez Kütüphanesi’nin kampüs içi ve kampüs dışı erişim ile gerek öğretim üyelerimize ve gerekse öğrencilerimize hizmet veriyor olması. Ayrıca öğretim üyelerimize ve öğrencilerimize verilen kullanıcı adı ve şifreler ile online kaynaklara ve veri tabanlarına anında erişim sağlanması.
•     Bunun yanında akademik personel ile öğrenci ve akademik personel ile idari personel iletişiminin istenilen düzeyde olması.


Tehditler

•    Fakültemizin bütçe imkanlarının sınırlı olması.
•    Artan öğrenci kontenjanları.
•    Fakültemiz öğrencilerinin staj, mesleki gezi ve iş bulma imkânlarının Çanakkale ili bazında kısıtlı olması.
•    Kentsel altyapının yetersiz oluşu.

•    Öğrencilerin akademik uslüp konusundaki ekslikliklerinin her geçen gün artması.
•     Öğrencilerin gerçekleştirilen oryantasyon ve iş güvenliği eğitimlerini yeterince dikkate almamaları.
•    Öğretim üyelerinin ders yükü fazlalığı veya zaman zaman idari konulardaki işlerle meşgul olmaları nedeniyle bilimsel çalışmalara yönelik üretim süreçlerinin ve araştırmaya ayırdıkları zamanın azalması.
•     Öğrencilerin özellikle son yıllarda Covid-19 pandemi süreci ile birlikte değişen koşullarda artan kira ve yurt ücretleri nedeniyle, neredeyse yurt çapında bir sorun teşkil eden barınma ve konaklama ihtiyaçları.